my heaven of books

poniedziałek, 13 maja 2019

PRZEDPREMIEROWO: Caroline Kepnes - "Ty"

Autor: Caroline Kepnes
Tytuł: Ty
Wydawnictwo: W.A.B.
Liczba stron: 496
Gatunek: thriller, sensacja, kryminał
Premiera: 15 maja

Narratorem, a zarazem głównym protagonistą książki "Ty" autorstwa Caroline Kepnes jest Joseph Goldberg. To niezwykle inteligentny mężczyzna, który na co dzień pracuje w księgarni znajdującej się w Nowym Jorku, w dzielnicy East Village. Pewnego dnia do miejsca pracy bohatera przychodzi Guieneviere Beck. Dziewczyna od razu zwraca uwagę Joe'ego. Jest piękna, a on od początku skrzętnie zwraca uwagę na to, jakie książki ona kupuje. Joe bowiem ocenia swoich klientów na podstawie ich gustu książkowego. Guieneviere od początku go intryguje nie tylko swoim wyglądem, ale także i wyborem literatury. Od tego momentu bohater wpada w obsesję na punkcie Beck. Czuje on nieustanną potrzebę zadowolenia i chronienia jej. Joe kompletnie traci dla niej głowę i rozsądek, rozpoczynając tym samym niebezpieczną i przerażającą grę.

Zazwyczaj czytam najpierw książki przed obejrzeniem ekranizacji, ale w tym przypadku nawet nie miałam pojęcia, że istnieje powieść. Bardzo żałuję, ponieważ uwielbiam czytać najpierw papierowe wersje, a później oglądać ich ekranizację, sprawia mi to satysfakcję, gdy mogę porównywać pewne szczegóły. W tym wypadku jednak było inaczej ze względu na to, że nie wiedziałam o istnieniu tej powieści, a z drugiej strony i tak "Ty" ma premierę 15 maja. Mi się udało przeczytać ją szybciej, co mnie bardzo cieszy, bowiem jest to naprawdę dobry thriller z ciekawym klimatem.

Po obejrzeniu serialu "Ty" wiedziałam czego się spodziewać, fakt, było kilka różnic, ale generalnie cała historia była utrzymana w podobnej otoczce, co serial, a fabuła nie różniła się znacząco. To, na co miałam nadzieję to klimat. I tutaj nie rozczarowałam się. "Ty" autorstwa Caroline Kepnes zachwyca swoją przerażającą aurą. Sam pomysł na historię wydaje się oklepany, jednak jego wykonanie i kunszt pisarski autorki już nie są banalne. Pisarka umieszcza czytelnika głęboko w głowie Joe'ego, przez co nieraz można odczuć zmieszanie wiedząc, co sobie myśli bohater.

Cała historia jest przedstawiona z perspektywy Joe Goldberg'a, pozornie normalnego pracownika księgarni na Manhattanie. Pewnego dnia do księgarni, w której pracuje mężczyzna wchodzi Beck, która od początku zachwyca głównego bohatera i tak też zaczyna się jego dziwna obsesja na jej punkcie. Ze względu na to, że cała opowieść została przedstawiona z punktu widzenia Joe'ego, może to wprawić czytelnika w konfuzję, ponieważ główny protagonista szczerze wierzy, że otacza Beck troską. To niemalże beznadziejny romantyczny bohater, którego celem jest uszczęśliwić swoją wybrankę. Joe chce otoczyć Beck opieką i troską, stopniowo popada on w dziwną, chorą obsesję na jej punkcie. Caroline Kepnes decydując się na przedstawienie historii z jego perspektywy sprawia, że nic nie jest tak jednoznaczne i klarowne. Choć czytelnik wie, że obsesja Joe'ego nie jest normalna, to pisarka sprawia, że chwilami można mieć wątpliwości... W końcu nasz bohater nie robi nic złego, on tylko troszczy się o ukochaną. Wgląd do jego myśli chwilami naprawdę napawał mnie niepokojem. To dziwne i przerażające, że stalkerem kierują właśnie takie emocje, które wydawałyby się wręcz prawdziwe. Właśnie to jest największą zaletą tej książki - jej aura i klimat, czytelnik autentycznie odczuwa pewne zaniepokojenie czytając tą historię.

"Ty" to świetny, dobrze napisany niejednoznaczny thriller. Początkowo czytelnik uważa, że wie kto jest złym bohaterem w tej książce, jednak stopniowo jego wizja na temat Beck się zmienia. Ona ma też swoje problemy i też jest całkiem udaną manipulatorką... W pewnym momencie nastąpił taki zwrot akcji, że sama nie wiedziałam jakiego zakończenia się spodziewać, pomimo tego, że oglądałam serial. Jeżeli szukacie wciągającego, błyskotliwego i mrocznego thrillera, którego przeczytacie z wypiekami na twarzy to zdecydowanie polecam. To powieść, która wywołuje niepokój i dreszcze, ale jednocześnie pociąga swoim dziwnym klimatem.
Moja ocena: 7/10

5 komentarzy:

  1. Na pewno przeczytam i obejrzę film. 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię takie niejednoznaczne thrillery. Jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam na liście do przeczytania odkąd usłyszałam po raz pierwszy o tej książce jeszcze na zagranicznych YouTubach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie ta książka kusi coraz bardziej. Dopisałam już ten tytuł do swojej listy.

    OdpowiedzUsuń